PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KOŻUCHACH OBOWIĄZUJĄCY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/19

 

 

 

  1. Założenia WSDZ

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.

 

Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania                          i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, umie samodzielnie wybrać gimnazjum, ma plany na przyszłość.

 

.

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:

 

  • Wybór zawodu nie jest pojedynczym aktem – to długotrwały proces stanowiący sekwencje decyzji podejmowanych przez wiele lat.

 

  • Na wybór zawodu składają się: wiedza na temat własnych predyspozycji i umiejętności, wiedza na temat zawodów, droga  edukacyjna i rynek pracy.

 

  • Preferencje edukacyjne i zawodowe są zależne od uwarunkowań wewnętrznych (cechy osobowości, temperament, zdolności)

 

i  zewnętrznych człowieka (doświadczenia, otoczenie społeczne).

 

  • Szkoła podstawowa obok rodziny stanowi środowisko mające istotny wpływ na podejmowanie decyzji edukacyjnych uczniów.

 

  • Działania w ramach WSDZ powinny być zaplanowane, spójne, prowadzone w sposób ciągły i systematyczny.

 

 

 

è Podstawy  prawne

 

 

è    Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz.59)

è    Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w     publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1591 ze zmianami 2018 poz.1647)

è    Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2018 r. w srawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2018 poz.1675)

è    Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dl publicznych szkół (Dz.U.2017 poz.703)

è    Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychiwankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów

 pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2018 poz. 1601).

 

 

 

è Cele WSDZ

 

Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do dokonania świadomego i trafnego wyboru dalszej drogi edukacyjnej a w przyszłości wyboru zawodu.

 

Cele szczegółowe:

 

Uczeń:

 

a)       zna swój potencjał edukacyjny, psychologiczny (predyspozycje, mocne strony i ograniczenia, zainteresowania, uzdolnienia)

 

b)      posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakterystyka wykonywanej pracy, wymagania do wykonywania konkretnego zawodu, przeciwwskazania zdrowotne)

 

c)       rozwija swoje umiejętności i zainteresowania, wie jak się uczyć

 

d)      rozwija umiejętności pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne)

 

e)       prezentuje postawę szacunku do pracy

 

f)       zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu

 

g)      rozwija umiejętność podejmowania decyzji

 

h)      jest otwarty i przygotowany na wyzwania współczesnego świata (gotowość do zmian)

 

 

 

Ponadto uczeń klasy ósmej:

 

a)                  zna zasady systemu kształcenia w Polsce oraz ofertę edukacyjną szkół ponadpodstawowych

 

b)                 zna zasady rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej i terminarz rekrutacyjny

 

c)                  zna źródła informacji edukacyjnych i zawodoznawczych, ma dostęp do tych informacji

 

 

 

 

Nauczyciele:

 

a)       potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów

 

b)      wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określać jego ścieżkę edukacyjną i zawodową

 

c)       umożliwiają rozwój zainteresowań i zdolności uczniów

 

d)      realizują tematy zawodoznawcze

 

e)       wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów

 

f)       włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w realizowanie doradztwa zawodowego w szkole

 

Rodzice:

 

a)      są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli ‘doradców’

 

b)      znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu

 

c)      znają ofertę szkół ponadpodstawowych,  zasady oraz terminarz rekrutacji (dotyczy rodziców uczniów klas ósmych)

 

d)     angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody i zakłady pracy)

 

e)      wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych

 

4.  Realizatorzy i uczestnicy:

 

WSDZ realizowany będzie przez społeczność szkolną: dyrekcję szkoły, nauczycieli i wychowawców, specjalistów, uczniów klas  I - VIII i rodziców uczniów. Szkoła będzie w tym zakresie współpracowała z instytucjami i organizacjami wspierającymi jej pracę (m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, szkołami ponadpodstawowymi oraz zakładami pracy).

 

 

 

Doradztwo zawodowe obejmuje spójne działania szkoły w zakresie pracy indywidualnej i grupowej z uczniami przy wsparciu

i poradnictwie nauczycieli oraz zaangażowaniu rodziców. Działania mają charakter zaplanowany, systematyczny. Jest to zobowiązanie i wysiłek całej społeczności szkolnej, w której poszczególne grupy podejmują określone działania.

 

Zakres zadań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, wykładanych treści oraz podstawy programowej w szkole podstawowej.

 

Koordynator doradztwa zawodowego bierze udział w planowaniu działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, aktualizuje informacje związane z doradztwem zawodowym, dokonuje bieżącego monitorowania realizacji WSDZ, przeprowadza ankietę ewaluacyjną i sporządza sprawozdanie z realizacji WSDZ.

 

Pedagog szkolny diagnozuje potrzeby oraz możliwości uczniów, udziela indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzi zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji, kieruje uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.

 

Wychowawcy na lekcjach wychowawczych wprowadzają podstawy treningu interpersonalnego, kierują uczniów potrzebujących pomocy do doradcy zawodowego na konsultacje, prowadzą zajęcia na temat poznawania siebie i o tematyce zawodowej, uczą sposobów organizacji pracy własnej, wyznaczania celów.

 

Na każdym przedmiocie nauczyciele realizują podstawę programowa odnosząc się do doradztwa zawodowego.

 

Przykłady zadań nauczycieli poszczególnych przedmiotów w odniesieniu do doradztwa zawodowego:

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera. Wdrażają do podejmowania obowiązków i rzetelnego ich wypełniania. Zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny. Przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach. Rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.

 

Nauczyciel zajęć komputerowych prowadzi naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej, pomaga uczniom w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół, wyjaśnia organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem, uczy komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych. Prezentuje sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym. Wdraża do pracy zespołowej w ramach projektu, pokazuje sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.

 

Nauczyciele języka polskiego omawiają charakter pracy w różnych zawodach, uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji). Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła

i nauka, środowisko społeczne. Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji.

 

Nauczyciele matematyki uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach, odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach. Kształtują umiejętność posługiwania się procentami, zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości. Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.

 

Nauczyciele języków obcych zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie). Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.

 

Nauczyciel przyrody i biologii omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach. Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się. Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej. Zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.

 

Nauczyciel historii i społeczeństwa informuje o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania. Wyjaśnia demokratyczny charakter państwa. Charakteryzuje pojęcie samorządności, opisuje zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawia zawód historyka. Zapoznaje ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisuje grupy społeczne i ich role w społeczeństwie. Omawia z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie). Zapoznaje ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej. Uczy tworzenia drzewa genealogicznego. Omawia z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentuje podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.

 

Nauczyciel wychowania fizycznego omawia trening zdrowotny, pomaga opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.

 

Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie prowadzi lekcje na temat ról społecznych i modeli życia. Zapoznaje ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Kształtuje u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.

 

Nauczyciel religii przedstawia znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomaga tworzyć uczniom ich własne systemy wartości. Pomaga poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie. Przekazuje wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka. Uczy prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.

 

Nauczyciel muzyki zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką, przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów, uczy gry na instrumentach.

 

Nauczyciel plastyki zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury. Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.

 

Nauczyciel techniki opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizacje miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania. Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej.

 

Nauczyciel bibliotekarz prenumerują czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego, udostępnia ulotki

o szkołach.

 

Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.

 

 

  1. Formy i metody pracy doradczej:

 

 

Formy adresowane do uczniów:

 

  • Diagnoza i analiza potrzeb na podstawie obserwacji, wywiadów, ankiet

 

  • Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

 

  • Warsztaty grupowe - pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej

 

  • Zajęcia grupowe - nakierowane na rozwój umiejętności społecznych i interpersonalnych: komunikacji , współpracy, przezwyciężania stresu

 

  • Koła zainteresowań

 

  • Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań,  filmy zawodoznawcze

 

  • Realizowanie treści zawodoznawczych na lekcjach poszczególnych przedmiotów
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

 

  • Wyjścia i wycieczki szkolne do zakładów pracy

 

  • Informacje na korytarzu szkolnym na temat oferty edukacyjnej do szkól ponadpodstawowych 

 

  • Udział w konkursach z zakresu doradztwa zawodowego

 

  • Działanie Szkolnego Caritas, samorządu szkolnego

 

 

 

Formy adresowane do rodziców uczniów:

 

  • Indywidualne konsultacje i porady udzielane przez nauczycieli/specjalistów na terenie szkoły

 

  • Kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na konsultacje z doradcą zawodowym

 

  • Zachęcanie i włączanie rodziców w proces doradczy szkoły np. poprzez przedstawianie wykonywanych przez siebie zawodów

 

  • Udostępnianie informacji edukacyjnych (prezentacja założeń pracy edukacyjnej na terenie szkoły na rzecz uczniów, informacji na temat zasad i terminów rekrutacji) i zawodowych (o zawodach przyszłości)

 

 

Formy adresowane do nauczycieli:

 

  • Udział w szkoleniach z zakresu doradztwa zawodowego

 

  • Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą

 

  • Śledzenie losów absolwentów

 

 

 

Formy adresowane do środowiska lokalnego:

 

  • Spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych

 

  • Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i zakładów pracy

 

  • Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

 

 

 

Metody pracy doradczej:

 

  • Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe)- wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu

 

  • Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty

 

  • Metody audiowizualne - wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne

 

  • Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne

 

  • Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini-wykłady, pogadanki, debaty

 

 

  1. Treści i czas realizacji programu

 

Treści z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w ciągu roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, przedmiotowych, zastępstwach, zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą poprzez udział uczniów w wyjściach i wycieczkach, w spotkaniach i imprezach edukacyjnych związanych z wyborem szkoły ponadpodstawowej i poznawaniem zawodów.

 

7.  Przewidywane rezultaty (efekty) i korzyści z realizacji WSDZ:

 

Dla uczniów i rodziców:

 

  • Dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.

 

  • Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.

 

  • Kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiedzy oraz aktywności zawodowej uczniów.

 

  • Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia do nauki i pracy.

 

  • Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.

 

  • Przygotowania uczniów do pełnienia różnych ról społecznych.

 

 

 

Dla szkoły:

 

  • Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.

 

  • Lepsze wyniki edukacyjne uczniów.

 

  • Zwiększenie konkurencyjności szkoły.

 

  • Realizowanie przepisów prawa oświatowego w zakresie doradztwa zawodowego.

 

 

Dla środowiska lokalnego:

 

  • Zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych uczniów wybierających szkołę ponadpodstawową.

 

  • Promocja lokalnych instytucji i zakładów pracy.

 

 

  1. Ocena i ewaluacja

 

Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinna opierać się na stałym monitorowaniu, ewaluacji i kontroli podjętych działań. Ewaluację w II semestrze przeprowadzi zespół do spraw doradztwa zawodowego w szkole na podstawie informacji od nauczycieli zebranych w formie pisemnej. Ewaluacja pozwala także zaobserwować dynamikę procesu i rodzące się nowe potrzeby czy niezaplanowane rezultaty. Dzięki ewaluacji można dokonywać aktualizacji działań doradczych, odkrywać aktualne potrzeby   i oczekiwania - co pozwala na długoterminowe planowanie działań.

 

 

 

 

 

 

 

9.   Roczny plan pracy

 

OBSZAR I     KIM JESTEM

 

 

 

Zadania

 

Realizator/ osoba odpowiedzialna

 

 

Termin

Zajęcia z uczniami na temat „Moje hobby – co mnie interesuje” oraz włączenie w aktywne działania na rzecz środowiska lokalnego.

 

Wychowawcy klas

I semestr

Zajęcia z uczniami na temat „Moje umiejętności”

 

Wychowawcy klas

I semestr

Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień i potrzeb ucznia – obserwacja, ankieta dla nauczycieli

Wychowawcy klas,

nauczyciele przedmiotów,

pedagog szkolny

Cały rok szkolny

Organizowanie konkursów i festiwali umożliwiających prezentację mocnych stron i umiejętności np. Mam Talent, konkursy literackie , językowe.

 

Nauczyciele

Zgodnie z kalendarzem imprez    i uroczystości

Przygotowanie reprezentantów do konkursów zewnętrznych, olimpiad, kuratoryjnych.

Nauczyciele przedmiotów

Zgodnie z harmonogramem konkursów

Organizowanie wystaw prac konkursowych uczniów

 

Nauczyciele przedmiotów

Cały rok szkolny

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania

i uzdolnienia uczniów

 

Nauczyciele

Zgodnie z planem zajęć

Zajęcia z uczniami na temat technik uczenia się, autoprezentacji i radzenia sobie ze stresem, rozwijające umiejętności emocjonalno- społeczne

 

Wychowawcy klas, pedagog szkolny

Według potrzeb

Prowadzenie Samorządu Szkolnego, Szkolnego Koła Caritas, zachęcanie uczniów do aktywności

 

Wyznaczeni nauczyciele

Cały rok szkolny

 

 

 

OBSZAR II      KIM BĘDĘ

 

 

Zadania

 

Realizator/ osoba odpowiedzialna

 

 

Termin

Zajęcia z uczniami na temat ‘Praca’

 

Wychowawcy klas

I semestr

Zajęcia z uczniami na temat ‘Zawody’

 

Wychowawcy klas

I semestr

Zajęcia z uczniami na temat ‘Kim chcę zostać w przyszłości’

 

Wychowawcy klas

I semestr

Poznawanie zawodów podczas wyjść i wycieczek klasowych (np. do zakładów pracy)

 

Wychowawcy klas

Cały rok szkolny

Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

 

Nauczyciele, rodzice uczniów

Cały rok szkolny

Omawianie zawodów włączone w realizację projektów edukacyjnych

i profilaktycznych np. ‘Trzymaj formę’

 

Nauczyciele

Cały rok szkolny

Badanie losów absolwentów

 

Pedagog szkolny

I semestr

Spotkania z absolwentami i przedstawicielami szkół średnich

Nauczyciele

Zgodnie z kalendarzem imprez

i uroczystości

Przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach z zakresu doradztwa zawodowego

 

Nauczyciele przedmiotów

Zgodnie z harmonogramem konkursów

Prowadzenie lekcji przedmiotowych z elementami zawodoznawczymi

 

Nauczyciele przedmiotów

Cały rok szkolny

Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły

 

Nauczyciele

Cały rok szkolny

 

OBSZAR III     PODEJMOWANIE DECYZJI

 

 

Zadania

 

Realizator/ osoba odpowiedzialna

 

 

Termin

Udzielanie uczniom porad i konsultacji związanych z wytyczaniem celów edukacyjnych i wyborem kierunku kształcenia

 

Nauczyciele, pedagog szkolny

Według potrzeb

Przedstawienie uczniom klas ósmych i rodzicom oferty edukacyjnej Szkół ponadpodstawowych, omówienie dokumentacji i kryteriów przyjęć oraz sposobu logowania do szkół

 

Wychowawcy klas, nauczyciel informatyki, pedagog szkolny

II semestr

Psychoedukacja rodziców - porady i konsultacje, udostępnianie informacji zawodoznawczych na zebraniach dla rodziców

 

Pedagog szkolny, wychowawcy klas

Według potrzeb

Kierowanie uczniów do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na konsultacje z doradcą zawodowym

 

Wychowawcy klas, pedagog szkolny

Według potrzeb

Współpraca nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych, wymiana doświadczeń – podczas zebrań Rady Pedagogicznej, spotkań zespołów szkolnych, doskonalenie zawodowe w zakresie doradztwa zawodowego

 

Społeczność szkolna

Według potrzeb

 

 

Opracowały: Emilia Wiśniewska i Justyna Łabieniec

Wiadomość powiązana z

Stanowiska dydaktyczne

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Jan Archacki
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 listopada 2019 22:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jan Archacki
Ilość wyświetleń: 497
27 listopada 2019 22:49 (Jan Archacki) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Szkoła Podstawowa w Kożuchach::Szkoła Podstawowa w Kożuchach::