WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KOŻUCHACH OBOWIĄZUJĄCY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/19
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, umie samodzielnie wybrać gimnazjum, ma plany na przyszłość.
.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
i zewnętrznych człowieka (doświadczenia, otoczenie społeczne).
è Podstawy prawne
è Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz.59)
è Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1591 ze zmianami 2018 poz.1647)
è Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2018 r. w srawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2018 poz.1675)
è Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dl publicznych szkół (Dz.U.2017 poz.703)
è Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychiwankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów
pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2018 poz. 1601).
è Cele WSDZ
Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do dokonania świadomego i trafnego wyboru dalszej drogi edukacyjnej a w przyszłości wyboru zawodu.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
a) zna swój potencjał edukacyjny, psychologiczny (predyspozycje, mocne strony i ograniczenia, zainteresowania, uzdolnienia)
b) posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakterystyka wykonywanej pracy, wymagania do wykonywania konkretnego zawodu, przeciwwskazania zdrowotne)
c) rozwija swoje umiejętności i zainteresowania, wie jak się uczyć
d) rozwija umiejętności pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne)
e) prezentuje postawę szacunku do pracy
f) zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu
g) rozwija umiejętność podejmowania decyzji
h) jest otwarty i przygotowany na wyzwania współczesnego świata (gotowość do zmian)
Ponadto uczeń klasy ósmej:
a) zna zasady systemu kształcenia w Polsce oraz ofertę edukacyjną szkół ponadpodstawowych
b) zna zasady rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej i terminarz rekrutacyjny
c) zna źródła informacji edukacyjnych i zawodoznawczych, ma dostęp do tych informacji
Nauczyciele:
a) potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów
b) wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określać jego ścieżkę edukacyjną i zawodową
c) umożliwiają rozwój zainteresowań i zdolności uczniów
d) realizują tematy zawodoznawcze
e) wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów
f) włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w realizowanie doradztwa zawodowego w szkole
Rodzice:
a) są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli ‘doradców’
b) znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu
c) znają ofertę szkół ponadpodstawowych, zasady oraz terminarz rekrutacji (dotyczy rodziców uczniów klas ósmych)
d) angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody i zakłady pracy)
e) wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych
4. Realizatorzy i uczestnicy:
WSDZ realizowany będzie przez społeczność szkolną: dyrekcję szkoły, nauczycieli i wychowawców, specjalistów, uczniów klas I - VIII i rodziców uczniów. Szkoła będzie w tym zakresie współpracowała z instytucjami i organizacjami wspierającymi jej pracę (m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, szkołami ponadpodstawowymi oraz zakładami pracy).
Doradztwo zawodowe obejmuje spójne działania szkoły w zakresie pracy indywidualnej i grupowej z uczniami przy wsparciu
i poradnictwie nauczycieli oraz zaangażowaniu rodziców. Działania mają charakter zaplanowany, systematyczny. Jest to zobowiązanie i wysiłek całej społeczności szkolnej, w której poszczególne grupy podejmują określone działania.
Zakres zadań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, wykładanych treści oraz podstawy programowej w szkole podstawowej.
Koordynator doradztwa zawodowego bierze udział w planowaniu działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, aktualizuje informacje związane z doradztwem zawodowym, dokonuje bieżącego monitorowania realizacji WSDZ, przeprowadza ankietę ewaluacyjną i sporządza sprawozdanie z realizacji WSDZ.
Pedagog szkolny diagnozuje potrzeby oraz możliwości uczniów, udziela indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzi zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji, kieruje uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.
Wychowawcy na lekcjach wychowawczych wprowadzają podstawy treningu interpersonalnego, kierują uczniów potrzebujących pomocy do doradcy zawodowego na konsultacje, prowadzą zajęcia na temat poznawania siebie i o tematyce zawodowej, uczą sposobów organizacji pracy własnej, wyznaczania celów.
Na każdym przedmiocie nauczyciele realizują podstawę programowa odnosząc się do doradztwa zawodowego.
Przykłady zadań nauczycieli poszczególnych przedmiotów w odniesieniu do doradztwa zawodowego:
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera. Wdrażają do podejmowania obowiązków i rzetelnego ich wypełniania. Zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny. Przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach. Rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.
Nauczyciel zajęć komputerowych prowadzi naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej, pomaga uczniom w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół, wyjaśnia organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem, uczy komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych. Prezentuje sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym. Wdraża do pracy zespołowej w ramach projektu, pokazuje sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.
Nauczyciele języka polskiego omawiają charakter pracy w różnych zawodach, uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji). Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła
i nauka, środowisko społeczne. Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji.
Nauczyciele matematyki uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach, odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach. Kształtują umiejętność posługiwania się procentami, zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości. Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.
Nauczyciele języków obcych zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie). Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.
Nauczyciel przyrody i biologii omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach. Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się. Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej. Zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.
Nauczyciel historii i społeczeństwa informuje o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania. Wyjaśnia demokratyczny charakter państwa. Charakteryzuje pojęcie samorządności, opisuje zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawia zawód historyka. Zapoznaje ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisuje grupy społeczne i ich role w społeczeństwie. Omawia z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie). Zapoznaje ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej. Uczy tworzenia drzewa genealogicznego. Omawia z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentuje podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.
Nauczyciel wychowania fizycznego omawia trening zdrowotny, pomaga opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie prowadzi lekcje na temat ról społecznych i modeli życia. Zapoznaje ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Kształtuje u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.
Nauczyciel religii przedstawia znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomaga tworzyć uczniom ich własne systemy wartości. Pomaga poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie. Przekazuje wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka. Uczy prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.
Nauczyciel muzyki zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką, przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów, uczy gry na instrumentach.
Nauczyciel plastyki zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury. Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.
Nauczyciel techniki opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizacje miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania. Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej.
Nauczyciel bibliotekarz prenumerują czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego, udostępnia ulotki
o szkołach.
Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.
Formy adresowane do uczniów:
Formy adresowane do rodziców uczniów:
Formy adresowane do nauczycieli:
Formy adresowane do środowiska lokalnego:
Metody pracy doradczej:
Treści z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w ciągu roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, przedmiotowych, zastępstwach, zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą poprzez udział uczniów w wyjściach i wycieczkach, w spotkaniach i imprezach edukacyjnych związanych z wyborem szkoły ponadpodstawowej i poznawaniem zawodów.
7. Przewidywane rezultaty (efekty) i korzyści z realizacji WSDZ:
Dla uczniów i rodziców:
Dla szkoły:
Dla środowiska lokalnego:
Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinna opierać się na stałym monitorowaniu, ewaluacji i kontroli podjętych działań. Ewaluację w II semestrze przeprowadzi zespół do spraw doradztwa zawodowego w szkole na podstawie informacji od nauczycieli zebranych w formie pisemnej. Ewaluacja pozwala także zaobserwować dynamikę procesu i rodzące się nowe potrzeby czy niezaplanowane rezultaty. Dzięki ewaluacji można dokonywać aktualizacji działań doradczych, odkrywać aktualne potrzeby i oczekiwania - co pozwala na długoterminowe planowanie działań.
9. Roczny plan pracy
OBSZAR I KIM JESTEM
|
Zadania |
Realizator/ osoba odpowiedzialna
|
Termin |
|
Zajęcia z uczniami na temat „Moje hobby – co mnie interesuje” oraz włączenie w aktywne działania na rzecz środowiska lokalnego.
|
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
Zajęcia z uczniami na temat „Moje umiejętności”
|
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień i potrzeb ucznia – obserwacja, ankieta dla nauczycieli |
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny |
Cały rok szkolny |
|
Organizowanie konkursów i festiwali umożliwiających prezentację mocnych stron i umiejętności np. Mam Talent, konkursy literackie , językowe.
|
Nauczyciele |
Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości |
|
Przygotowanie reprezentantów do konkursów zewnętrznych, olimpiad, kuratoryjnych. |
Nauczyciele przedmiotów |
Zgodnie z harmonogramem konkursów |
|
Organizowanie wystaw prac konkursowych uczniów
|
Nauczyciele przedmiotów |
Cały rok szkolny |
|
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów
|
Nauczyciele |
Zgodnie z planem zajęć |
|
Zajęcia z uczniami na temat technik uczenia się, autoprezentacji i radzenia sobie ze stresem, rozwijające umiejętności emocjonalno- społeczne
|
Wychowawcy klas, pedagog szkolny |
Według potrzeb |
|
Prowadzenie Samorządu Szkolnego, Szkolnego Koła Caritas, zachęcanie uczniów do aktywności
|
Wyznaczeni nauczyciele |
Cały rok szkolny |
OBSZAR II KIM BĘDĘ
|
Zadania |
Realizator/ osoba odpowiedzialna
|
Termin |
|
Zajęcia z uczniami na temat ‘Praca’
|
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
Zajęcia z uczniami na temat ‘Zawody’
|
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
Zajęcia z uczniami na temat ‘Kim chcę zostać w przyszłości’
|
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
Poznawanie zawodów podczas wyjść i wycieczek klasowych (np. do zakładów pracy)
|
Wychowawcy klas |
Cały rok szkolny |
|
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
|
Nauczyciele, rodzice uczniów |
Cały rok szkolny |
|
Omawianie zawodów włączone w realizację projektów edukacyjnych i profilaktycznych np. ‘Trzymaj formę’
|
Nauczyciele |
Cały rok szkolny |
|
Badanie losów absolwentów
|
Pedagog szkolny |
I semestr |
|
Spotkania z absolwentami i przedstawicielami szkół średnich |
Nauczyciele |
Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości |
|
Przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach z zakresu doradztwa zawodowego
|
Nauczyciele przedmiotów |
Zgodnie z harmonogramem konkursów |
|
Prowadzenie lekcji przedmiotowych z elementami zawodoznawczymi
|
Nauczyciele przedmiotów |
Cały rok szkolny |
|
Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły
|
Nauczyciele |
Cały rok szkolny |
OBSZAR III PODEJMOWANIE DECYZJI
|
Zadania |
Realizator/ osoba odpowiedzialna
|
Termin |
|
Udzielanie uczniom porad i konsultacji związanych z wytyczaniem celów edukacyjnych i wyborem kierunku kształcenia
|
Nauczyciele, pedagog szkolny |
Według potrzeb |
|
Przedstawienie uczniom klas ósmych i rodzicom oferty edukacyjnej Szkół ponadpodstawowych, omówienie dokumentacji i kryteriów przyjęć oraz sposobu logowania do szkół
|
Wychowawcy klas, nauczyciel informatyki, pedagog szkolny |
II semestr |
|
Psychoedukacja rodziców - porady i konsultacje, udostępnianie informacji zawodoznawczych na zebraniach dla rodziców
|
Pedagog szkolny, wychowawcy klas |
Według potrzeb |
|
Kierowanie uczniów do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na konsultacje z doradcą zawodowym
|
Wychowawcy klas, pedagog szkolny |
Według potrzeb |
|
Współpraca nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych, wymiana doświadczeń – podczas zebrań Rady Pedagogicznej, spotkań zespołów szkolnych, doskonalenie zawodowe w zakresie doradztwa zawodowego
|
Społeczność szkolna |
Według potrzeb |
Opracowały: Emilia Wiśniewska i Justyna Łabieniec
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Kożuchach