ROCZNY PROGRAM
REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO
NA ROK SZKOLNY 2019/20
REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KOŻUCHACH
Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole /placówce regulują:
Program realizacji doradztwa zawodowego został opracowany w oparciu o Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego. Przygotowując niniejszy Program, uwzględniono wyniki przeprowadzonej diagnozy zapotrzebowania uczniów (rozmowy z wychowawcami i nauczycielami) i ankiety wśród losowo wybranych dzieci w celu wsparcia uczniów w planowaniu dalszej edukacji i kariery zawodowej. Rozmowy przeprowadzono wśród losowo wybranych uczniów z klas IV-VIII. Wnioski z przeprowadzonych diagnoz pozwalają stwierdzić, że uczniowie:
Działania w zakresie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
Planowane działania uwzględniają zasoby szkoły, potrzeby i możliwości oraz treści programowe w obszarach:
1. Poznanie siebie.
2. Świat zawodów i rynek pracy
3. Rynek edukacyjny i uczenia się przez całe życie
4. Panowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych.
Treści szczegółowe stanowią załącznik do programu.
Program umożliwia:
Ponadto sprawnie funkcjonujący system doradztwa zawodowego, dzięki zaangażowaniu wszystkich nauczycieli, wychowawców, specjalistów w szkole / placówce oraz podmiotów współpracujących w zakresie wsparcia rozwoju zawodowego uczniów dają efekty synergii.
Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego określa:
KLASA „0”
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat/działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Temin realizacji działań |
Osoba wspomagająca |
Realizatorzy
|
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW
SWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIE PRZEZ CAŁE ZYCIE
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH |
dziecko: - określa, co lubi robić; - podaje przykłady różnych zainteresowań; - określa, co robi dobrze; - podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych; - opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
Dziecko: - odgrywa różne role zawodowe w zabawie; - podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby; - opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach; - wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...); - wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a praca zawodowa na wybranym przez siebie przykładzie; - podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
dziecko: - nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej); - nazywa czynności, których lubi się uczyć. dziecko: - opowiada, kim chciałoby zostać; - na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; - podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy). |
Moje pierwsze portfolio.
Zobacz, jak wygląda świat!
Praca dla innych.
Zielono Mi!
Gdy będę większy, to… |
zabawy w kręgu, pantomimiczne; • praca indywidualna (indywidualna praca plastyczna)/praca w grupach (gazetka grupowa); • rozmowa, dyskusja. metoda sytuacyjna; • rozmowa kierowana; • odgrywanie ról. • działania praktyczne w terenie – wycieczka, obserwacja.
|
I półrocze
II półrocze
|
POLICJA, NADLEŚNICTWO, PIELĘGNIARKA SZKOLNA , SPRZEDAWCA, LISTONOSZ
|
N-L WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO |
KLASA I
|
Treść |
Treści szczegółowe |
Temat/Działania |
Metody i formy realizacji |
Termin |
Osoba wspomagająca |
Realizatorzy
|
|
|
Poznanie siebie |
Uczeń: 1.1opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób można je rozwijać 1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych |
„Lubię to. Mam ciekawe zainteresowania”
„Gala talentów. Jesteśmy uczniami”
„Słodka matematyka”
|
Zabawa grupowa, rozmowa kierowana, indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji projektu, metoda TIK
Autoprezentacja, rozmowa, wywiad
Rozmowa kierowana, praca w grupach, zabawa tematyczna, ekspresja plastyczna i ruchowa, zabawa naśladowcza |
X 2019
I 2020
III 2020 |
|
Nauczyciel wychowawca
Nauczyciel wychowawca
Nauczyciel kl. I
|
|
|
Poznanie siebie |
1.5 Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i innych. |
Story Times. Zwierzęta domowe, brania, zabawki, produkty spożywcze. |
Odgrywanie scenki sytuacyjnej, dyskusja. |
II semestr |
|
Nauczyciel j.angielskiego |
|
KLASA II
|
Treść |
Treści szczegółowe |
Temat/Działania |
Metody i formy realizacji |
Termin |
Osoba wspoma-gająca |
Realizatorzy
|
|
.Świat zawodów i rynek pracy
|
Uczeń: 2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie 2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawowa specyfikę pracy w wybranych zawodach
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje |
„Miasteczko zawodów”
„Halo! Usterka! Szukam pomocy!” |
Dyskusja, skojarzenia, działania praktyczne, pokaz, prezentacja
Mapa myśli, odgrywanie ról, rozmowa kierowana, klasyfikacja i weryfikacja informacji, praca w grupach |
XI 2019
II 2020 |
|
Nauczyciel wychowawca
Nauczyciel wychowawca
|
|
2.3.Opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach |
Szkoły w różnych stronach świata
|
rozmowa na temat pracowników szkoły i ich obowiązków burza mózgów- w jakiej szkole chciałbyś się uczyć
|
Październik |
|
Nauczyciel kl. II |
|
|
Świat zawodów i rynek pracy |
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach. |
School. Praca nauczyciela i jej znaczenie. |
Projekt |
II semestr |
|
Nauczyciel j.angielskiego |
KLASA III
|
Treść |
Treści szczegółowe |
Temat/Działania |
Metody i formy realizacji |
Termin |
Osoba wspomagająca |
Realizatorzy
|
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Uczeń 3.1 Uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności |
Sposoby uczenia się |
Burza mózgów, Ankieta Mini wykład Prezentacja multimedialna, Ćwiczenia praktyczne grupowe, indywidualne |
I semestr |
Nauczyciele uczący Biblioteka szkolna
|
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych |
Uczeń: 4.1 Opowiada kim chciałby zostać i co chciałby robić
4.2 Planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu |
Kim zostanę gdy dorosnę
Nasze zainteresowania
|
Zabawa grupowa Mapa skojarzeń
Rozmowa kierowana
Wywiad z gościem
Ćwiczenia interaktywne
Zabawa grupowa
Rozmowa
Indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji |
I semestr
I semestr |
Zaproszony gość (prezentacja hobby, pasji, wykonywanie ciekawego zawodu) |
Nauczyciel wychowawca
Nauczyciel wychowawca |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych |
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu |
I go camping. Realizacja hobby |
Dyskusja, pogadanka |
II semestr |
|
Nauczyciel j.angielskiego |
KLASA IV
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat /działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Tremin realizacji działań |
Realizator |
Podmioty wspierające |
Odbiorcy |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 Określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje
|
Kim chcę zostać w przyszłości. |
Praca z tekstem, grupowa. |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa IV
|
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 Określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje
|
Świadomość zmian we własnym życiu i rozwoju. |
Praca z tekstem, grupowa. |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa IV
|
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 Określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje |
Jak organizm odbiera informacje z otoczenia. Narządy zmysłów |
Praca okulisty, laryngologa pogadanka, prezentacja multimedialna |
Styczeń |
Nauczyciel przyrody |
|
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje. |
Wypadki na drogach. |
Praca z tekstem, grupowa |
Listopad |
Nauczyciel techniki |
|
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorcy. |
Dokonujemy pomiaru wzrostu i wagi ciała . Zasady zdrowego odżywania. |
Pogadanka/ zespołowa |
Wrzesień/październik |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
|
Klasa IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW. |
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
|
City Creatures- The new hobby człowiek, zainteresowania. |
Pogadanka nt. własnych zainteresowań. |
I semestr |
Nauczyciel j.angielskiego |
|
Klasa IV |
|
POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców. |
Pokaż, jaki jesteś. |
Pokaz, laboratoryjna. |
I semestr |
Nauczyciel informatyki |
|
Klasa IV |
|
POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców. |
Tworzę przez cały rok – ozdoba narodowa. |
warsztaty artystyczne praca indywidualna |
I semestr |
Nauczyciel plastyki |
|
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. |
,, Tadeusz Kościuszko na czele powstania’’. |
-praca z tekstem -pogadanka -praca indywidualna |
II semester |
Nauczyciel historii |
- |
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.3 Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość |
Zadania tekstowe |
praktyczna, indywidualna i zbiorowa |
I semestr |
Nauczyciel matematyki |
|
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; |
Nie wszyscy muszą być jednakowi. |
Ankieta, pogadanka, rozmowa. Praca w grupach. |
I semestr |
Nauczyciel języka polskiego |
|
Klasa IV |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.1 określa własne zainteresowania , uzdolnienia oraz kompetencje. |
Czy Fryderyk był dzieckiem? |
Rozmowa, ćwiczeń praktycznych, indywidualna, zbiorowa. |
II semestr |
Nauczyciel muzyki |
|
Klasa IV |
KLASA V
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat /działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Tremin realizacji działań |
Realizator |
Podmioty wspierające |
Odbiorcy |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe |
Świadomość zmian we własnym życiu i rozwoju. |
Pogadanka, grupowa |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa V
|
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe |
Kim chcę zostać w przyszłości? |
Pogadanka, grupowa |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe |
Wirusy i bakterie. |
Pogadanka, grupowa. |
I semestr |
Nauczyciel biologii |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe |
Zadania wytwórcze – pudełko. |
Ćwiczenia praktyczne |
I semestr |
Nauczyciel techniki |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe |
Dokonujemy pomiarów wzrostu i wagi ciała. |
Pogadanka, grupowa. |
I semestr |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.2 Uczeń opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka. |
Jobs – vocabulary. Praca –wprowadzenie słownictwa. |
Pogadanka nt. wykonywanych popularnych zawodów. |
I semestr |
Nauczyciel j.angielskiego |
|
Klasa. V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach |
Posłuchaj Nagrywanie dźwięku i synteza mowy |
Pokaz , laboratoryjna |
I semestr |
Nauczyciel informatyki |
|
Klasa. V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach.
|
W świecie projektanta ,, Kolorowe samochody lub Stroje na różne okazje”
|
pogadanka ćwiczenie wykonywanie projektu współczesnego przedmiotu użytkowego praca indywidualna
|
II semester |
Nauczyciel plastyki |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny |
Kultura i sztuka starożytnego Rzymu jako kontynuacja dokonań antycznych Greków’ |
praca z tekstem -pogadanka -praca indywidualna |
II semestr |
Nauczyciel historii |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach |
Na wielu strunach. Instrumenty strunowe. |
Pogadanka, ćwiczeń praktycznych, zbiorowa, indywidualna |
II semestr |
Nauczyciel muzyki |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; |
Droga Lewego do sławy. |
Wywiad, film edukacyjny. Mini debata. |
I semestr |
Nauczyciel języka polskiego |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY. |
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
Mierzenie kątów |
Posługiwanie się przyborami matematycznymi Praca indywidualna i grupowa |
I semestr |
Nauczyciel matematyki |
|
Klasa V |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
Uczeń: 2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania |
„Pierwsze podróże geograficzne” |
Pogadanka, burza mózgów, praca z mapa świata, prezentacja multimedialna |
III 2020 |
Nauczyciel geografii
|
|
Klasa V
|
KLASA VI
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat /działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Tremin realizacji działań |
Realizator |
Podmioty wspierające |
Odbiorcy |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą
|
Wierzę w swoje możliwości- Ja w moich oczach |
dyskusja; praca indywidualna – autoanaliza; praca w grupach;
|
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa VI
|
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
Jak wybrać szkołę? |
dyskusja; praca w grupach; kolaż. |
II semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.1 Opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych |
Nicienie – zwierzęta, które mają nitkowate ciało |
Pogadanka, grupowa |
XI |
Nauczyciel biologii |
|
klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.1 Opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych |
Dom bez tajemnic. |
Ćwiczenia praktyczne |
I semestr |
Nauczyciel techniki |
|
klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.1 Opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych |
Nicienie – zwierzęta, które mają nitkowate ciało
|
Pogadanka, grupowa |
I semestr |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
|
klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH. |
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą;
|
Good luck with your interview. Powodzenia w rozmowie kwalifikacyjnej. |
Odgrywanie scenki sytuacyjnej, dyskusja. |
I semestr |
Nauczyciel j.angielskiego |
|
klasa. VI |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy
|
Piramida zdrowia |
Projekt , |
I semestr |
Nauczyciel informatyki |
|
klasa.VI |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
|
Architektura |
praca z tekstem pogadanka demonstracja multimedia praca w grupach, indywidualna, praca z komputerem
|
II semester |
Nauczyciel plastyki |
|
Klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. |
Wojny z Rosją |
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. |
II semestr |
Nauczyciel historii |
|
Klasa VI |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.3 Samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
Odczytywanie informacji z tabel, diagramów i wykresów. |
praktyczna, indywidualna, grupowa i zbiorowa |
I semestr |
Nauczyciel matematyki |
|
KLASA VI |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z rożnych źródeł wiedzy. 3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć. |
Programy telewizyjne. |
Wcielanie w rolę . Praca z materiałem (krytyczna) |
I semester |
Nauczyciel języka polskiego |
|
Klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. |
Rola muzyki. Muzyka w filmie i reklamie. |
Pogadanka, ćwiczeń praktycznych, zbiorowa, indywidualna |
II semester
|
Nauczyciel muzyki |
|
Klasa VI |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
Uczeń: 4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazuje szczegółowe czynność i zadania niezbędne do realizacji celów |
„Zróżnicowanie ludności Europy. Migracje” |
Praca z tekstem, burza mózgów |
I semestr |
Nauczyciel geografii |
|
Klasa VI |
KLASA VII
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat/ działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Tremin realizacji działań |
Realizator |
Podmioty wspierające |
Odbiorcy |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
uczeń: 1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia);
|
Moje umiejętności – moje sukcesy. |
dyskusja; • checklista; • praca indywidualna; • praca w parach i małych grupach; • analiza filmu |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa VII
|
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy;
|
Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców |
akronim; skojarzenia; gra online; •dyskusja; praca w grupach; quiz |
I semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZAWODÓW |
1.5 Rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej |
Choroby-zaburzenie homeostazy.
|
Pogadanka Grupowa
|
II semestr |
Nauczyciel biologii |
|
klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.5 Rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej |
Ćwiczenia kształtujące nawyk zdrowej postawy ciała. |
Pogadanka, zespołowa |
II semestr |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
|
klasa VII |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 Wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwościach ich uzyskania. |
Jobs – vocabulary. Zawody – analiza wybranych zawodów i ich charakterystyka. |
Pogadanka, dyskusja. |
II semestr |
Nauczyciel angielski |
|
kl. VII |
|
POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia);
|
Cyfrowy montaż filmu. |
Pokaz, laboratoryjna. |
II semestr |
Nauczyciel informatyki |
|
kl.VII |
|
POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji |
Fotografia jako dziedzina sztuki. |
praca z tekstem pogadanka demonstracja multimedia praca w grupach, indywidualna, praca z komputerem |
I semester |
Nauczyciel plastyki |
|
Klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.7 Uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb |
Polacy w komunie paryskiej. |
-praca z tekstem -pogadanka -praca indywidualna |
II semestr |
Nauczyciel historii |
|
Klasa VII |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
. 2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje, wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania. |
Odczytywanie danych statystycznych. |
.praktyczna, indywidualna, grupowa i zbiorowa |
II semestr |
Nauczyciel matematyki |
|
Klasa VII |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zwodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; |
Charaktery. Debata. |
Debata |
I semestr |
Nauczyciel języka polskiego |
|
Klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.5 Rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej |
Moc i jej jednostki. |
Pogadanka/ zespołowa |
II semestr |
Nauczyciel fizyki |
|
Klasa VII |
|
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY |
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania
|
Struktura zatrudnienia i bezrobocie w Polsce |
prezentacja, - analiza danych statystycznych z wykorzystaniem aplikacji interaktywnej mapy Polski - metody aktywizujące – mapa mentalna, metaplan |
I semestr |
Nauczyciel geografii |
|
Klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
|
Was machst du gern? / Co chętnie robisz? |
praca z tekstem, pogadanka, praca indywidualna |
I semestr |
Nauczyciel języka niemieckiego |
|
Kl. VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb. |
Zawody przyszłości. |
Analiza danych , pogadanka. |
II semestr |
Nauczyciel chemii |
|
Klasa VII |
|
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW |
1.2 rozpoznaje własne zasoby(zainteresowania,zdolności,uzdolnienia,kompetencje,predyspozycje zawodowe). |
Niezwykłe instrumenty i mechanizmy grające.
|
Pogadanka, ćwiczeń praktycznych, zbiorowa, indywidualna
|
I semestr |
Nauczyciel muzyki |
|
Klasa VII |
KLASA VIII
|
Treści
|
Treści szczegółowe |
Temat /działanie |
Metody i formy realizacji działań |
Tremin realizacji działań |
Realizator |
Podmioty wspierające |
Odbiorcy |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów;
|
Jakie wartości są dla mnie ważne? |
• gra dydaktyczna; • autorefleksja; • pogadanka |
II semestr |
Nauczyciel wychowawca |
- |
Klasa VIII
|
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.1 planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
|
Zawody wokół nas. |
dyskusja; • praca w grupach; • kolaż |
II semestr |
Nauczyciel wychowawca |
|
Klasa VIII |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 Określa cele i plany edukacyjno- zawodowe, uwzględniając własne zasoby |
Nośnik informacji genetycznej – DNA. |
Pogadanka, grupowa |
I semestr |
Nauczyciel biologii |
|
klasa VIII |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 Określa cele i plany edukacyjno- zawodowe, uwzględniając własne zasoby |
Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała. |
Pogadanka, zespołowa |
I semestr |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
|
klasa VIII |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej. |
Education – vocabulary. Szkolnictwo – wprowadzenie słownictwa. |
Pogadanka, dyskusja. |
II semestr |
n-l j.ang |
|
kl. VIII |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 Określa cele i plany edukacyjno- zawodowe, uwzględniając własne zasoby |
Jak to zrobić w HTML-u i CSS? |
Pokaz. laboratoryjna |
I semestr |
Nauczyciel informatyki |
|
kl. VIII |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową , uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów. |
Rywalizacja Wschód – zachód. |
-praca z tekstem -pogadanka -praca indywidualna |
II semestr |
Nauczyciel historii |
|
Klasa VIII |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁĘ ŻYCIE |
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznawania własnych zasobów. |
Obliczanie prawdopodobieństw. |
praktyczna, indywidualna, grupowa i zbiorowa |
II semestr |
Nauczyciel matematyki |
|
Klasa VIII |
|
RYNEK EDUKACYJNNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE |
3.4 określa znaczenie uczenie się przez całe życie |
Wzorce. |
Pogadanka, analiza materiałów źródłowych, film. |
I semestr |
Nauczyciel języka polskiego |
|
Klasa VIII |
|
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 Określa cele i plany edukacyjno- zawodowe, uwzględniając własne zasoby |
Prąd elektryczny. Napięcie I natężenie prądu. |
Pogadanka, zespołowa |
II semestr |
Nauczyciel fizyki |
|
Klasa VIII |
|
PLANOWANIE WLASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
Uczeń: 4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym |
„Japonia – symbol nowoczesnej gospodarki” |
TIK, analiza tekstu źródłowego i danych statystycznych, rozmowa kierowana |
X |
Nauczyciel geografii |
|
Klasa VIII |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁĘ ŻYCIE |
3.4 Określa znaczenie uczenia się przez całe życie |
Zdrowie jako wartość. |
Burza mózgów, pogadanka |
VI |
Nauczyciel EDB |
Dyrektor |
Klasa VIII |
|
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁĘ ŻYCIE |
3.4 Określa znaczenie uczenia się przez całe życie |
Samokontrolne badanie wyników pracy. |
Praca w grupie |
II semestr |
Nauczyciel chemii |
|
Klasa VIII |
|
PLANOWANIE WLASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.2 Określa cele i plany edukacyjno- zawodowe, uwzględniając własne zasoby |
Edukacja i praca. |
Film, pogadanka, rozmowa kierowana |
IX |
Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie |
|
Uczniowie klasy VIII |
|
PLANOWANIE WLASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH |
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy. |
,, Wo befindet sich die Apotheke ?’’/ Gdzie znajduje się tutaj apteka? |
praca z tekstem -pogadanka -praca indywidualna |
II semester |
Nauczyciel języka niemieckiego |
|
Klasa VIII |
Treści realizowane na zajęciach doradztwa zawodowego w klasie VII i VIII SP na rok szkolny 2019/2020.
|
Lp. |
Tematy realizowane w klasie VII |
Tematy realizowane w klasie VIII. |
|
1. |
Moje umiejętności. Moje sukcesy. |
Szkoły zawodowe- szkołami pozytywnego wyboru. |
|
2. |
Temperament jak z bajki. |
Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda. |
|
3. |
Jakie wartości są dla mnie ważne? |
Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje i kompetencje. |
|
4. |
Rozpoznaję swoje aspiracje. |
Jak długo uczymy się? |
|
5. |
Czy i ja mogę być bohaterem?. |
Jak długo uczymy się? |
|
6. |
Zawody wokół nas. |
Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy? |
|
7. |
Zawody wokół nas. |
Jak wybrać szkołę? |
|
8. |
Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy? |
Kim chcę zostać w przyszłości? |
|
9. |
Moje zasoby a oczekiwania pracodawcy. |
Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze zawodu? |
|
10 |
Praca jako wartość w życiu człowieka. |
Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze zawodu? |
Planowane działania skierowane do uczniów i rodziców:
4. Nauczyciel bibliotekarz poprowadzi zajęcia w klasach IV- VIII na temat „Umiejętności od przeszłości do przyszłości”.
5. Dzień talentów zorganizowany przez SU.
6. Spotkania z pasjonatami – przedstawicielami różnych zawodów.
7. Wycieczki zgodnie z harmonogramem pracy szkoły.
Niniejszy program został opracowany przez koordynatorów doradztwa zawodowego we współpracy z nauczycielami.
Program został zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną w dniu.................. i zatwierdzony przez dyrektora szkoły do realizacji w roku szkolnym 2019/2020
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Kożuchach